Rozdział X
O cnotach
- Co to jest cnota?
Cnota jest to stała zdolność woli do czynienia dobrego a unikania złego. - Iloraka jest cnota?
Cnota ze względu na jej przedmiot jest dwojaka: teologiczna i obyczajowa.
Część 1
O cnotach teologicznych
Art. 1
O cnotach teologicznych w ogóle
- Co to jest cnota teologiczna?
Cnota teologiczna jest to cnota, której przedmiotem bezpośrednim jest Bóg jako cel nadprzyrodzony, i która człowieka wprost do Niego. - Ile jest cnót teologicznych?
Cnót teologicznych jest trzy: wiara, nadzieja i miłość. - Czy cnót teologicznych można nabyć przez akty przyrodzone?
Cnót teologicznych nie można nabyć przez akty czysto przyrodzone, bo cnoty te z natury swej są nadprzyrodzone, i dlatego tylko Bóg wlewa je razem z łaską uświęcającą. - Kiedy następuje wlanie człowiekowi cnót teologicznych?
Wlanie cnót teologicznych człowiekowi następuje w chwili dostąpienia usprawiedliwienia przez odpuszczenie grzechów albo na Chrzcie, albo przez akt żalu z pragnieniem Sakramentu. - Czy cnoty teologiczne są potrzebne do zbawienia?
Cnoty teologiczne są do zbawienia koniecznie potrzebne, bo bez nich ani rozum ani wola nie może się należycie skierować do celu nadprzyrodzonego. - Która z cnót teologicznych jest najprzedniejsza?
Spośród cnót teologicznych najprzedniejsza jest miłość, która jest udoskonaleniem zakonu i nawet z niebie nie ustaje. - Kiedy jesteśmy obowiązani wzbudzać akty wiary, nadziei i miłości?
Akty wiary, nadziei i miłości obowiązani jesteśmy wzbudzać częściej w życiu, głównie zaś wtedy, gdy człowiek, doszedłszy do używania rozumu, zdobył dostateczną znajomość objawienia Bożego, a zwłaszcza wtedy, gdy tych aktów potrzeba bądź do spełnienia obowiązku, bądź do zwyciężenia pokusy, oraz w niebezpieczeństwie śmierci.
Art. 2
O cnotach teologicznych w szczególności
– O wierze –
- Co to jest wiara?
Wiara jest to cnota nadprzyrodzona, która pod natchnieniem i z pomocą łaski sprawia, ze przyjmujemy za prawdę to, co Bóg objawił, a przez Kościół do wierzenia podaje; przyjmujemy zaś to za prawdę nie dlatego, żebyśmy przyrodzonym światłem rozumu przejrzeli wewnętrzna prawdziwość tych prawd, lecz przez wzgląd na powagę samego Boga, który to objawił, a który się ani mylić nie może ani w błąd wprowadzać. - Czy musimy wierzyć we wszystkie prawdy objawione?
Musimy wierzyć we wszystkie prawdy objawione, przynajmniej ogólnie, np. wierzę we wszystko, co Bóg objawił, a Kościół do wierzenia podaje, albo krócej: wierze we wszystko, w co wierzy Kościół, Matka Święta; szczegółowo zaś i wyraźnie musimy wierzyć, że jest Bóg, że za dobre nagradza, a za złe karze, ze jest Trójca Święta, ze Jezus Chrystus stał się człowiekiem dla naszego zbawienia. - Czy wiara może być przeciwna rozumowi?
Wiara, choć przewyższa rozum, w żaden sposób nie jest przeciwna rozumowi, ani też między wiarą a rozumem nigdy nie może zachodzić żadna sprzeczność. - Dlaczego między wiarą a rozumem nigdy nie może zachodzić żadna sprzeczność?
Między wiarą a rozumem nigdy nie może zachodzić żadna sprzeczność, ponieważ ten sam Bóg, który objawia tajemnice i wlewa wiarę, dał duszy ludzkiej światło rozumu; Bóg siebie samego zaprzeczyć nie może, ani też jedna prawda nie może się sprzeciwiać drugiej. - Czy wiara i rozum mogą sobie nieść wzajemną pomoc?
Wiara i rozum mogą sobie nieść wzajemną pomoc, gdy zdrowy rozum dowodzi podstaw wiary i oświecony jej światłem przyczynia się do rozwoju znajomości rzeczy Bożych, wiara zaś zachowuje rozum od błędów i broni go oraz ułatwia mu poznanie wielu rzeczy. - Kiedy musimy wiarę publicznie wyznawać?
Wiarę musimy publicznie wyznawać, ilekroć nasze milczenie, ociąganie się albo zamieszanie powodują pośrednio zaprzeczenie wiary, wzgardę religii, obrazę Boga czy zgorszenie bliźniego. - W jaki sposób wyznajemy wiarę na zewnątrz?
Wiarę objawiamy na zewnątrz, wyznając ją słowem i uczynkiem, w razie potrzeby nawet śmierć ponosząc za nią. - W jaki sposób traci się wiarę?
Wiarę traci się przez odstępstwo lub herezję, gdy mianowicie człowiek ochrzczony albo odrzuca bądź wszystkie, bądź niektóre prawdy wiary, albo też dobrowolnie podaje je w wątpliwość. - Prócz odstępców i heretyków kto jeszcze grzeszy przeciwko wierze?
Prócz odstępców i heretyków przeciwko wierze grzeszą:
a. nieochrzczony, który odrzuca wiarę dostatecznie sobie przedstawioną (niedowiarstwo pozytywne);
b. kto nie stara się o dostateczne wykształcenie religijne, odpowiadające jego stanowi i wiekowi;
c. kto wyznaje błędy, przez Kościół potępione, zbliżające się mniej lub więcej do niedorzeczności heretyckiej;
d. kto dobrowolnie wystawia się na niebezpieczeństwo utraty wiary, np. czytając bez wymaganego pozwolenia i ostrożności książki zakazane przez Kościół, zwłaszcza książki apostatów, heretyków lub schizmatyków, szerzące apostazję, herezję lub schizmę.
– O nadziei –
- Co to jest nadzieja?
Nadzieja jest to cnota nadprzyrodzona, która sprawia, że dla zasług Jezusa Chrystusa, oparci na dobroci, wszechmocy i wierności Boga, z ufnością oczekujemy żywota wiecznego i łask potrzebnych do jego osiągnięcia, bo Bóg obiecał żywot wieczny tym, którzy będą wykonywać uczynki dobre. - Jak objawiamy nadzieję?
Nadzieje objawiamy nie tylko słowem, lecz także uczynkami, gdy ufając szczerze obietnicom Boskim, cierpliwie znosimy dolegliwości i przykrości życia, a nawet prześladowania. - Jak się traci nadzieję?
Nadzieję traci się przez grzech rozpaczy lub zuchwałej ufności oraz przez te grzechy, które pociągają za sobą utratę wiary. - Co to jest rozpacz?
Rozpacz jest to dobrowolny i świadomy brak ufności, by człowiek mógł otrzymać od Boga szczęście wieczne i środki, które do niego wiodą. - Co to jest zuchwała ufność?
Zuchwała ufność jest to lekkomyślne liczenie na to, że się dostąpi szczęścia w niebie bez uzyskania łaski Bożej albo bez dobrych uczynków.
– O miłości –
- Co to jest miłość?
Miłość jest to cnota nadprzyrodzona, która sprawia, że miłujemy Boga nade wszystko dla Niego samego, a siebie samych i bliźniego dla Boga. - W jaki sposób mamy przede wszystkim okazywać Bogu swą miłość?
Miłość swą mamy Bogu okazywać przede wszystkim przez zachowanie jego przykazań. - Jakim jeszcze sposobem możemy Bogu okazać swoją miłość?
Swoją miłość możemy Bogu jeszcze okazać uczynkami, które wprawdzie nie są nakazane, Bogu są miłe, a nazywają się nadobowiązkowymi. - Jak przepada miłość ku Bogu?
Miłość ku Bogu przepada przez każdy grzech śmiertelny; ale utrata łaski przez grzech śmiertelny niekoniecznie pociąga za sobą utratę wiary i nadziei. - Jak winniśmy miłować siebie samych?
Siebie samych winniśmy miłować, szukając we wszystkim chwały Bożej i naszego wiecznego zbawienia. - Czy winniśmy miłować bliźniego?
Bliźniego winniśmy miłować aktami wewnętrznymi i zewnętrznymi, to jest darować urazy, wystrzegać się wyrządzania mu szkody i krzywdy i dawania mu zgorszenia, spieszyć mu według sił z pomocą w potrzebach, a zwłaszcza przez uczynki miłosierdzia co do duszy i co do ciała. - Jakie są uczynki miłosierne co do duszy?
Uczynki miłosierne co do duszy są następujące:
a. wątpiącym dobrze radzić;
b. nieumiejących pouczać;
c. grzeszących upominać;
d. strapionych pocieszać;
e. urazy chętnie darować;
f. przykrych cierpliwie znosić;
g. za żywych i umarłych się modlić. - Jakie są uczynki miłosierne co do ciała?
Uczynki miłosierne co do ciała są następujące:
a. łaknącego nakarmić;
b. spragnionego napoić;
c. nagiego przyodziać;
d. podróżnego w dom przyjąć;
e. chorego odwiedzić;
f. więźnia nawiedzić;
g. umarłego pogrzebać. - Czy miłość, którą winniśmy miłować bliźniego, obejmuje także nieprzyjaciół?
Miłość, którą winniśmy miłować bliźniego, obejmuje także nieprzyjaciół, bo oni także są bliźnimi naszymi, a Bóg sam dał nam to przykazanie i zostawił nam przykład.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!
Uwaga. Komentarz zostanie zmoderowany przed publikacją.